Malta 2010

výsledkem našeho předchozího výletu na Sicílii ( zde ) v 8 lidech bylo zjištění, že nejlépe je cestovat maximálně ve čtyřech. Nakonec se domlouvám ještě s dalšími dvěma nadšenci a hledám další destinaci, kterou navštívit. Oblíbený web akčníletenky.com je plný akčních letenek do různých evropských měst. Přes zimu však přichází v úvahu pouze některá z nejjižnějších metropolí. Procházím tedy různé varianty kdy a kam a nacházím super variantu za neuvěřitelnou cenu.

Další dva spolucestovatelé ještě podobnou cestu nikdy neabsolvovali . Takže si asi dokážete představit jejich reakci, když jsem oznámil, že letíme na Maltu, za cenu 4 Eur . Ti z Vás, kteří toto období zažívali také podobně jistě ví o čem mluvím.

Plán výletu:

3 * 10 Eur se snídaní 30 Eur

Jídlo a vstupné cca 60 Eur

Celkové náklady na osobu cca 170 Eur

1.den Abychom čas nutný k přestupu v Pise využili co nejlépe, navrhl jsem, že zajedeme od letiště přímo do Florencie. Přece jenom je zde mnohem více k vidění než v Pise. Florencii jsem krátce navštívil v roce 2008 při našem průjezdu Itálií do Kalábrie ( zde ). Zastavili jsme však pouze na vyhlídce nad městem na 30 minut.

Pohled na město byl však nádherný, a proto jsem rád, když nám takto vyšla alespoň jednodenní návštěva. Cesta z Pise trvá asi hodinku a podařilo se nám zajistit ubytování v samém centru asi 10 min pěšky od autobusu. Všechno tentokrát klaplo na jedničku a ve 13 hodin jsme na pokoji . Na prohlídku máme celé dnešní odpoledne a večer a zítřejší dopoledne . Trochu jídla a vyrážíme na prohlídku . Velikost centra Florencie se dá srovnat asi s centrem Brna. Všechno se dá bez problémů projít pěšky. Na to, že je leden panuje krásné počasí ,svítí slunce a turistů je opravdu hodně. Historické centrum se rozkládá podél řeky Arno a nachází se zde většina hlavních památek. Jedinou náročnější cestou byl tedy výstup právě na onu vyhlídku nad městem kde jsme stáli minule. Je třeba říct, že právě odsud vynikne Florencie nejlépe. Stíháme i západ slunce a za šera se vracíme do centra. Následuje dokoupení potravin a odchod na pokoj.

Foto 1.den zde

2.den Na dnešní dopoledne jsme si nechali návštěvu známé florentské katedrály.

Ještě stíháme oběd a odpoledním autobusem odjíždíme do Pise.

Letadlo na Maltu odlétá přesně . Již za tmy před 22 hod se blížíme k ostrovu. Před přistáním se letadlo několikrát silně nahne a pilot má plné ruce práce se silnými nárazy větru. Všichni si oddechneme ,když se na podruhé přistání podaří. Po vystoupení z letadla je nám všem jasné, že to byl super výkon. Ještě na letištní ploše cítíme velmi silný vítr.

Podle informací které mám by měl odjíždět za pár minut poslední autobus do Valletty. Spěcháme tedy a na zastávku přicházíme po pár minutách. Je zde ještě několik Čechů . Místní taxikáři přichází s informací , že již žádný autobus nepojede. Je již po 22 hodině , takže řešíme jak do Hostelu. A  vtom přijíždí autobus. A pak věřte taxikářům. Je jasné,že do Valletty se dostaneme . Nasedáme i do dalšího autobusu směrem do St.Julians kde máme ubytování v ubytovně University. Bohužel nikdo přesně neví kde se ubytovna nachází a tak nezbývá než vzít taxi a zaplatit 20 Euro za 5 km . Je pravda,že i taxikář se dvakrát ptal na cestu. Naštěstí obsluha hostelu bydlí vedle a tak můžeme kolem 24 hodiny zalehnout v čisté posteli.

Foto 2. den z Florencie zde

3.den  Ráno dostáváme výbornou snídani a vyrážíme na prohlídku okolí. Plánujeme projít podél pobřeží až do Valletty na autobusové nádraží. Oblast St.Julien a Sliema je v podstatě jedno velké obchodní centrum . Kolem pobřeží se nachází jeden hotelový komplex vedle druhého.

Co mě však zaráží je ,že žádný hotel nemá pláž. Tedy v tom pravém slova smyslu. Když jsem se díval na katalogy CK prodávající zájezdy na Maltu, vždy byly doprovázeny fotografiemi s krásnými písčitými plážemi . A tady nic takového . Jak později po prohlídce ostrova zjišťujeme, tak písečné pláže na Maltě můžete spočítat opravdu na prstech . Ve srovnáni např s Malorkou je zde pláží jak šafránu a ubytování například v jednom z hotelů ve Valleťe znamená koupání max v bazénu nebo skalní laguně. Cesta až do centra je však docela zdlouhavá a tak využíváme jízdenky a sedáme na autobus, který nás doveze až před vstup do historické části města.

Obdivujeme především hradby , které celé město obepínají a je jasné,že dobýt tuto oblast nemohlo být jednoduché. Za hradbami se v centru nachází i mnoho starých zachovalých kostelů a domů ,které slouží například jako muzea nebo knihovny. Jednou z nejzajímavějších atrakcí Malty jsou však místní historické autobusy a také auta , která jsou zde ve výborném stavu. Můžete zde narazit například na Škodu 120 , která je naprosto bez koroze a lak má jako by právě opustila továrnu. A také počasí nám přeje. Je 21. ledna a v česku máme kolem           – 10 C a zde je příjemných 18 C.

Prohlídku města končíme v odpoledních hodinách a odjíždíme na ubytování naplánovat zítřejší výlet na jihozápadní pobřeží.

Foto 3.den  zde

4.den prehistorické vykopávky Tarxien a Blue Grotto

tentokrát jedeme hned na autobusové nádraží ve Valletě. Odsud odjíždí všechny autobusy na různá místa ostrova. Vzhledem k tomu, že ostrov má asi 40 km od jihu na sever a 20 km napříč jedete autobusem nejdéle asi 1 hodinu a všechny zajímavosti jsou tím pádem velice dobře dostupné. A navíc cestování originálními autobusy je samo o sobě velice dobrodružné . Jak jsem se dozvěděl v roce 2011 všechny historické autobusy nahradili novými. Pro mě bohužel . Byly určitě jedním ze symbolů Malty. Naším dnešním cílem jsou vykopávky v městské části Tarxien a po té návštěva oblíbené atrakce Blue Grotto na východním pobřeží Malty. V tarxienu vystupujeme z autobusu a podle značek jdeme směrem k vykopávkám. Opět obdivujeme stará zachovalá auta. Některá mají i zajímavý účel použití. Vidíme například pojízdnou prodejnu drogerie.

Muzeum s vykopávkami za chvíli objevíme a platíme vstupné 6 Eur. Vcházíme na jakousi obestavěnou zahradu domu a zde se nachází vykopávky. Tedy upřesním , že je zde vidět několik zvláštně poskládaných kamenů na sobě a dohromady tvoří jakoby kamenné sídlo. Mohu říct, že pokud by vše nebylo doplněno popisem a obrázky , možná bychom ani nevěděli,že jsme u nějakých vykopávek. Uvidět vše nám trvá asi 15 minut a tak nejzajímavějším momentem bylo setkání s místními školáky, kteří zde tráví jeden ze svých školních dní. Kolem 12 hodiny již čekáme na autobus směr Blue Grotto. Cesta nám trvá asi 20 minut a po vystoupení z autobusu můžeme konstatovat, že toto je to pravé co jsme chtěli vidět. Blue Grotto je obrovská skalní jeskyně .

Její velikost vyniká hlavně při pohledu z horní vyhlídky. Z blízké rybářské vesnice se dá k ní přijet i na loďkách,ale zřejmě pouze v sezóně. Navíc jsou dnes dost velké vlny a možná i z tohoto důvodu žádnou loďku nevidíme. Každopádně se jedná o velice fotogenické a zajímavé místo, které rozhodně doporučujeme navštívit. Po té scházíme dolů do zátoky, kde se nachází malá rybářská vesnička. V současné době slouží hlavně jako zázemí turistům, kteří se přijeli potápět. Každopádně nás po krátké prohlídce místních rybářů nejvíc zaujme nabídka místní restaurace. Dáváme si místní specialitu Maltského králíka a místní rybí specialitu. Za 8 – 10 Euro i se sklenicí vody a vína nebo piva. Dozvídáme se, že zde byl i známý boxer Muhammad Alí. Je zde i jeho stará fotografie s podpisem. Z dalších starých fotografií uvidíme hlavně úlovky místních rybářů , ale i obrovské vlny při některé z bouří. Oběd si užíváme na vrchní terase s pohledem na moře . Po obědě se vracíme k autobusu a rozhodujeme se pokračovat podél pobřeží do sousední vesnice. Obdivujeme místní zemědělce, jak si dokáží poradit s kamenitou půdou a nedostatkem vody. Na Maltě není jediná tekoucí řeka a i množství srážek je minimální. Přesto je zde množství zahrádek a políček. Většinou mají záchytné rezervoáry vody . V zahrádkách vidíme právě rozkvetlé mandlovníky. Naše procházka trvá další hodinku až přicházíme do městečka Siggiewi . Po prohlídce místního kostela odjíždíme do Valletty a na ubytovnu.

Zítra dopoledne jedeme na sever ostrova.

Foto 4.den  zde

5.den Odjíždíme směr sever ostrova. Další tři noci budeme ubytovaní v hotelu ve městě Qawra. Autobus jede podél východního pobřeží a my se opět přesvědčujeme,že množství přístupných písečných pláží je na Maltě opravdu poskrovnu. Už se těšíme na návštěvu vyhlášených pláží jako Golden Bay a Ramla Bay. Cesta autobusem trvá necelou hodinku a jsme u hotelu. Dostáváme apartmá v posledním patře i s terasou . Jsme nadšeni . Takové ubytování za 10 Eur na noc i se snídaní . Odpoledne stíháme prohlídku okolí hotelu i s parkem .Na oslavu kupujeme víno a užíváme si zapadající slunce. Dnes bylo přes 20 C a po telefonátu domů kde bylo v noci – 20 C si užíváme pohodičky . Zítra snad bude i koupání.

6.den Snídaně je stejně dobrá jako ubytování a i počasí nasvědčuje,že nás čeká krásný den. Ideální čas pro návštěvu oblíbeného místa Malťanů. Autobusem nám cesta trvá jen 20 minut. Po vystoupení z autobusu zjišťujeme , že stejný záměr měla asi celá Malta. Je neděle dopoledne a parkoviště je zcela zaplněno motorkami a auty všech kategorií.

Je zcela jasné, že toto je asi nejoblíbenější místo k nedělnímu výletu. Z Valletty jste tu za 30 minut a prostředí je opravdu nádherné. Scházíme na pláž . Písek ještě není prohřátý,ale stoupající teplota slibuje nádherný den. Do vody již vlezlo pár odvážlivců s neoprény a někteří bez. Brzy je následujeme. Koupání v Evropě v lednu. Čekal jsem , že okamžitě vyběhnu zpět, ale pocit studené vody je brzy pryč. Teplota vody je sice pouze kolem 17 – 18 C , ale při plavání se dá v pohodě zvyknout. Navíc venkovní teplota ve stínu překonala 22 C a na slunci je alespoň 30 C. Dnešek je jednoznačně den na užívání. Po dvou hodinkách opalování jdeme prozkoumat okolí. Zátoka Golden Bay je lemována útesy a směrem na jih pokračuje zátokou Ramla Bay. Tato zátoka je podobně hezká ,ale je zde méně lidí. Nejhezčí oblast na procházku se však nachází na konci této zátoky. Jedná se o poloostrov , který se postupně propadá do moře.

Poloostrov se dá s menší obtíží obejít podél stěn . Je třeba být opatrný na eventuální pád kamenů a možnost uklouznutí. Ale procházka opravdu stojí za námahu a pořídíte nádherné fotky. Pokračujeme dále kolem pobřeží směr na Gnejna Bay. Na prohlídku bohatě stačí cca 2 hodinky , ale každopádně můžeme konstatovat,že zdejší oblast je určitě jedna z nejhezčích na Maltě. Spokojeni se vracíme do hotelu. Na zítra chystáme návštěvu ostrova Gozzo a odjezd do Valletty .

foto 6.den zde

7.den Ihned po snídani jedeme až na sever ostrova odkud trajektem přejíždíme na ostrov Gozzo. Počasí se hodně zhoršilo ,teplota je max 14 C a přichází i malá přeháňka. Z trajektu vidíme krásné pláže na ostrově Comino.Právě odtud pochází fotografie z nabídek CK a jsou oblíbenou zastávkou i místních agentur nabízejících výlety lodí kolem Malty. Stejně jako Golden Bay však bývají velmi přeplněné. Z prohlídky ostrova Gozzo zvládáme pouze město Ir Rabat.

Počasí se nadále zhoršuje , a proto volíme dřívější odjezd a eventuální prohlídku další části Valletty. Na nádraží jsme kolem 16 hodiny a odlet máme až v 21 hodin. Volný čas využívám k návštěvě botanické zahrady . Je naprosto neuvěřitelné jak mohou udržovat stromy v této oblasti bez vody. Zahrada se nachází jen asi 20 min pěšky od nádraží na GPS 35.89151,14.502306 . Určitě doporučuji navštívit. Opět se zvedá vítr a mraky přináší déšť. Náš pobyt na Maltě končí odjezdem na letiště.

Let do Pise rychle utekl a po 23 hodině přistáváme v Pise. Odcházíme na první patro odletu a marně doufáme, že nás třeba nechají alespoň tady. Venku je totiž pouze kolem 2 stupňů a my musíme vydržet do ranního odletu do Bratislavy.

Foto 7 den zde

8. den Setkáváme se s dalšími ranními pasažéry a marně se snažíme domluvit s ochrankou. 30 min po půlnoci jsme před letištěm. Otvírá se v 4 30 .Takže je před námi noc na chladu. Z AL vím,že nedaleko je možno přečkat noc na vlakovém nádraží, takže pomalu odcházíme do města. Je zde sice otevřeno , ale moc nedoporučuji, a tak s vděkem přijímáme zázemí otevřeného nonstop baru kousek od nádraží. Nakonec tedy noc přečkáme v teple a ráno odlétáme. Po přistání v Bratislavě je ještě hůř. Celý týden co jsme byli pryč teploty klesaly pod – 10 C a dnes ráno je zde – 13 C. Naštěstí auto nastartuje a my se v pohodě vracíme do Brna. Zde nás přivítá teplota ještě nižší. Přes noc zde bylo – 19 C. A to jsme se před dvěma dny koupali .