Norsko - Oslo-6.3-6 June 2011

3. 6. 2011

Na konci května jsem se nechal zlákat tarifem maďarské společnosti Wizzair a  tak kupuji na první červnový víkend letenky za  540Kč

Letíme  v pátek večer v 21.15 s návratem v 23:25 v pondělí. Výlet ideální na prodloužený víkend. Začínám se  dívat po ubytování a zamýšlet se nad víkendovým programem v Norsku. Ceny jsou opravdu vysoké

A to jak dopravy , tak půjčení vozidla.

plánem je tedy víkend v Oslu a jeho okolí.

fotografie zde

1.den

Letiště v Torpu nás vítá příjemným počasím. I když je již večer, sluníčko svítí, je asi 20C. Cesta do centra Osla trvá zhruba hodinu a půl. Do Osla dorážíme před půlnocí a a přitom není ještě úplná tma. V hotelu jsme během půlhodinky, a po večeři , dáváme sprchu a jdeme do postelí .

2.Den

Ráno po výborné snídani odcházíme ven, kde je krásné počasí, mnohem lepší, než jsem předpokládal. Modrá obloha a přes dvacet stupňů. Odcházíme na  vlakové nádraží, kde je turistická kancelář a kupujeme Oslo pass na 72 hodin (430NOK). Dají setaké koupit i na 24,či 48hod. Oslo pass je drahý, ale díky němu máme všechnu dopravu po Oslu zdarma. A také vstupy do všech významných muzeí. Pas platí 72hodin a má navíc zdarma i okružní plavbu po fjordu.  Pokud bychom platili všechny muzea a dopravu MHD, stálo by nás to asi 800 NOK ,takže se nákup vyplatil. Vstupy do památek a muzeí stojí  kolem 60-100Nok a doprava MHD je 24NOK. Naši prohlídku Osla začínáme procházkou  po Karl Johans gate. Jedná se o pěší zóno a zároveň centrální ulicí města. Začíná u nádraží, kolem budovy univerzity ,národního divadla, až na jižní konec. Zde se na kopci vyjímá budova norského parlamentu. V okolí parlamentu se nachází centrální park, kde se dá krásně odpočívat před další cestou např. k mořským fjordům. Krásné fotografie pořídíte i před krásnou radnicí, která je symbolem Osla. Přicházíme k molu, ze kterého vyplouvají vyhlídkové plavby.  Zde poprvé využíváme Oslo pass. Plavba standardně stojí 175 NOK, my neplatíme nic. Doba plavby trvá  asi hodinu a půl a má několik zastávek. Plavbu naší lodi křižuje  plno plavidel, od malých rybářských člunů až po velké výletní lodě pro tisíce turistů. Cestou míjíme hrad Akershus a pokračujeme směrem k architektonicky zajímavé budově norské  opery. Stále panuje ideální počasí. Občerstvujeme se na lodi colou a kafem (asi po 4ONOK). Vystupujeme na Bygdoy-poloostrově, kdese nachází několik významných památek.

Po osvěženi navštěvujeme jako první Muzeum. Nachází se jen pár kroků od přístavního mola. Námořní muzeum (Norsk sjofartsmuseum),v ekterém je k vidění vše, co souvisí s mořeplavectvím, velrybářstvím.apod. Jsou zde vystaveny dobové fotografie a obrázky. Také  modely kajut a plavidel napříč historií. Jako bonus je z muzea krásný výhled na moře (zevnitř i z venkovní vyhlídkové terasy).

Pokračujeme prohlídkou Kon-Tiki muzeum. Je věnováno cestovateli a etnografovi Thoru Heyerdahlovi, který postavil člun z balzového dřeva, dle starodávných postupů peruánských indiánů a doplul s ním z Jižní Ameriky do Polynésie. Plavba mu trvala 100 dnů. K vidění  je zde  i kopie sochy z velikonočních ostrovů. Další  loď, která je zde vystavena je člun „Ra II“. Je pro změnu vyroben  z afrického rákosu a přeplul Atlantik. Obě lodě vypadají velice vratce. Je tady samozřejmě opět mnoho fotografií z výstavby plavidel i samotné plavby, a také plno jimi po cestě posbíraných suvenýrů.

Třetí navštívené muzeum se věnuje polární lodi Fram. Fram byla postavena na konci 19. stol.a doplula s Roaldem Amundsenem k oběma pólům. Loď ve dá prozkoumat zevnitř i všech palubách. Z mnoha fotografií nás zaujala  připomínka polárních zážitků včetně ledního medvěda .

Pro zpáteční cestu z Bogdoy vybíráme loď. Je to vlastně místní MHD a máme to tedy zdarma. Plavba trvá tak deset minut a vystupujeme poblíž radnice.

Po dobrém obědě na hotelu se rozhodujeme pro návštěvu místního koupaliště, v rámci Oslo passu. Koupaliště  je vzdáleno jen tři stanice metra, a tak jsme tam za pár minut.

Pohodový odpočinek po náročném dni. Večerní bufet v hotelu opravdu odpovídá plnohodnotné večeři formou švédských stolů.

3.Den

Ráno po snídani odcházíme na metro (nebo spíše příměstský vlak). Našim cílem je lyžařský můstek Holmenkolen. Vlak projíždí  zalesněnou krajinu s venkovskou zástavbou, a to už po pár stanicích od centra.  Navíc, tím, jak se cesta zvedá, otevírají se i panoramatické pohledy i na fjord.

Od stanice metra je to k můstku tak deset minut chůze a díky jeho výšce, je těžké ho nenajít.

Tak do čtvrtiny se dá zadarmo vyjít, je tam obchod s předraženými suvenýry (no co,je ale v Norsku nepředražené). Vedle obchůdku je trenažer na skoky na lyžích, s Oslo passem je to se slevou. Výhled ze shora je perfektní, nádhera, super. Aby se člověk dostal nahoru musí zaplatit vstup do místního muzea (využíváme opět kouzelný Oslopass).
Po prohlídce můstku  to směrujeme  na úplnou konečnou vlaku. Zde u poslední stanice metra začíná spousta značených turistických tras (běžky,kola,pěšky), všude lesy, idylka. Děláme si aspoň menší procházku.

Po návratu do centra se vydáváme lodí znova na poloostrov Bygdoynes. Vystupujeme však již na prvním přístavišti a po cca 15minutové procházce vstupujeme do rozlehlého Norks Folkemusea. Toto muzeum pod širým nebem, které je největším skanzenem v Evropě se skládá z mnoha obydlí od středověkých, až po domy 20. století. K vidění je od kostelů, přes hospodářská stavení, obytných domů až po třeba benzínovou pumpu a obchody i se zbožím z počátku 20. stol. Různé doprovodné akce (řemeslníci,kuchaři..) jsou součástí expozice a příjemnou prohlídku nám ještě zpestřují .

Po prohlídce jedeme lodí zpět k radnici.  Ještě než zapadne slunce máme v plánu Vigelandsparken. Vigeland je největším parkem v centu Osla. Jsou zde stovky lidských soch, které ztvárňují lidstvo a člověka, v různých podobách. Brouzdáme tam prakticky až do tmy.
4.den

Ráno po snídani upustíme pokoj a na recepci si necháváme zavazadla, ať je nemusíme tahat. Poprvé máme počasí odpovídající zdejšímu podnebí. Je zataženo a drobně prší.

Do třetice míříme do Bygdoynes ,tentokráte busem na poslední významnou atrakci tohoto poloostrova. Vikingskipshuset. Jedná se čluny Vikingů, které jsou staré více než 1000let.  Na prohlídku nám stačí tak 30min, zase tolik toho tam není, asi tři lodě a pár věcí z nich.Historici a milovníci vikingské kultury se samozřejmě zdrží mnohem déle.

Po občrstvení kebabem za 70 Nok pak v cenrtu vymýšlíme co dál.  Počasí ná dnes nepřeje a tak to chce nějakou aktivitu pod střechou a muzeum už asi raději ne.

Listujeme kouzelnou brožurkou a zjišťujeme, co máme v okolí zadarmo.objevujeme nějakou mini zoo a tak se tam jdeme kouknout. Je to zaměřeno na hady, krokodýly, žáby apod Standardní vstupné je 100 Nok. To bych za to teda nedal…

Odpoledne se vracíme na hotel pro zavazadla a už v hustém dešti naposled využíváme Oslo pass a trávíme dvě hodinky v krytém bazénu (dvě stanice od centra metrem).

No a poté už cesta busem na Torp (delší a dražší než let do Prahy).