Jdi na obsah Jdi na menu

Pád monitorovacího bezpilotního letounu do Vltavy.

 

dne 15.6.2013 jsem se zúčastnil, spolu se studenty brněnské fakulty informatiky MU, experimentu v Praze,konkrétně u soutoku Vltavy a Berounky.

Jak jistě víte, právě tato oblast byla jednou z nepostiženějších letošními povodněmi a cílem experimentu bylo prověřit možnosti použití bezpilotního letounu k pořízení leteckých záběrů z těžko dostupných terénů pro účely monitorování a zpravodajství v tv.

Bezpilotní letoun je vybaven dvěma kamerami,konkrétně kamerou na on-line monitorování pomocí brýlí a profi kamerou GOPRO Hero 3 , kterou se pořizuje záznam snímané oblasti v HD kvalitě. Dále je zde umístěn i mobilní telefon na pořizování snímků a především slouží jako GPS lokátor pro případ pádu letadla. Letoun se ovládá dálkovým ovladačem s vizuálním kontaktem s letadlem nebo pomocí brýlí díky kterým pilot vidí stejný pohled jako by seděl v kokpitu letadla. Další možností je použití něco jako autopilot.

V podstatě se jedná o předem předprogramovanou trasu pomocí bodů GPS, kterou posléze letadlo proletí. Získané záběry měly být použity ve zpravodajství TV Prima.

Vhodné místo na start a přistání letadla nacházíme asi 300 m od břehu Vltavy . Všude jsou zde vidět pozůstatky povodně.

Letadlo ihned po startu nabírá asi 300 m výšku a nejprve na vizuální kontakt provádíme několik přeletů nad Vltavou až k soutoku s Berounkou. Pomocí brýlí kontrolujeme prolétavanou oblast a sami jsme zvědavi na to jaké budou pořízené záběry. Letadlo dokáže letět více než 200 km za hodinu a dokáže vystoupat až do výšky přes 1500 m. Kameraman pořizuje záběry se země. Domlouváme se na předání pilotování druhému pilotovi. Ten má ovládat řízení díky on-line pohledu z letadla. Chceme pořídit záběry blíže hladiny řeky.

První minutu po předání vše probíhá bez problémů . Letadlo však najednou začne klesat a přestává reagovat na povely z vysílače.

A to zrovna v době kdy letí přímo nad hladinou Vltavy. I při ztrátě signálu by však mělo dojít k nastartování autopilota a vystoupání letadla do výšky. Po několika sekundách je však jasné,že dnešní experiment zdárně nedopadne. Místo pádu letadla je asi 500 m od nás a je zakryto stromy a a keři. Bohužel ani signál GPS na PC nenacházíme. Rozbíhá se záchranná akce. Několik z nás včetně reportéra běží směrem k Vltavě. Nejhorší možná varianta se bohužel asi po 10 minutách potvrzuje. Jeden z rybářů viděl jak letadlo prudce dopadlo do Vltavy asi 15 m od břehu a ihned je začal unášet silný proud. Ihned je jasné, že nyní půjde o to zachránit co se dá. Letadlo je naštěstí z polystyrénu a tak určitě nějakou dobu vydrží aspoň části. Dozvídáme se , že po proudu je asi po 3 km most přes řeku, kde bychom mohli zjistit zda vůbec z letadla něco zůstalo a zda je co zachraňovat. Sedáme do auta a jedeme po Strakonické směrem k mostu. Silnice se přibližuje k řece a po asi 2 km najednou něco vidíme v řece. Zastavujeme na prvním parkovišti a běžíme k řece. Je jasné, že se jedná o zbytky letadla. A navíc konečně máme i štěstí. K letadlu se blíží dvou veslice. Snad první loď na Vltavě za celou dobu od povodní.

Záchranná akce zbytků letadla trvá asi 10 minut. Po té již zjišťujeme jaké budou následky. Samotné letadlo je téměř celé zničeno. Elektronika uvnitř letadla se však jeví v pořádku. Výsledek uvidíme po vysušení. Mobilní telefon pořizující snímky a fungující jako GPS zůstal někde na dně Vltavy pod jezem ,což nám později potvrzuje vteřinový záběr z GOPRO kamery. Spolu s telefonem odplouvá i sim karta s neomezeným surfováním na netu. Alespoň budou mít ryby ve Vltavě co dělat. Také přední kamera je na odpis.

Takže asi největším přínosem celé záchranné akce je kromě samotné GOPRO kamery hlavně záznam na ní pořízený. Díky unikátnímu ochrannému obalu tak na záznamu můžeme pozorovat nejenom unikátní záběry ze samotného letu nad Vltavou , ale také okamžik kdy u letadla došlo k problému s příjmem signálu. Následuje přepnutí do nouzového režimu, ve kterém by mělo dojít ke stabilizaci letadla a následnému vystoupání do výšky .

Bohužel právě těsně po přechodu do této fáze zatím z neznámých důvodů dojde k silnému naklonění letadla a po tomto manévru již dochází k samotnému pádu letadla do Vltavy. Na dalších záběrech již vidíme jak se kamera potápí a postupně zabírá zbytky zničeného letadla. Pak je zaznamenán zhruba minutový záznam průplavu rozvodněným jezem asi po 500 m . Na konci videa již vidíme záběry se samotné záchrany letadla jak zebřehu, tak díky kameře GOPRO i z vody. Doufáme, že se nám i díky těmto záběrům podaří vyhodnotit k jakým chybám došlo při ovládání letadla a proč vlastně došlo k samotnému pádu. Asi minutovou reportáž o samotné akci odvysílala v hlavních zprávách i TV Prima dne .

Podívat se můžete zde :

ps. Jako nejpravděpodobnější varianta pádu letadla se zatím jeví situace, kdy letadlo ještě neví, že pilot už ho nevidí a nemůže ho řídit. Letadlo nejspíš opět získalo signál a začalo se slepě řídit příkazem pilota, který už letadlo neřídil, neboť jej neviděl.

Máte také zkušenosti s pilotováním dálkově ovládaného letadla ,ať už vizuálního nebo pomocí brýlí ? Zajímá nás i Váš názor na možnou příčinu pádu. Určitě nám napište. Budeme se těšit na Vaše přízpěvky

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 
Používáme technologii cookies ke zkvalitnění poskytování našich služeb. Procházením stránky souhlasíte s jejich používáním. Více informací můžete najít na této stránce.×